Kritika

Sibla x Zygos - The Path #ZENEOkt
28.
RARE10
Jelen kritikánk témája és alanya a Rarefied kiadó legújabb megjelenése (RARE10). A Jonathan Sinclair által alapított és vezényelt label 2016-os megjelenése óta érdekes színfoltja a sötétebb, mélyebb frekvenciákat preferáló dubstepnek, a kollektíva egyedi hangzást képviselve gondosan válogatva a modern/perfekt sound-design szemlélettel alkotó producerek minőségi munkáit közvetíti a nép felé.A kiadó hangzására jellemző a perkusszív, zajos magasok tökéletes együttélése a tompa, mogorva basszusokkal. Sokszor az az érzésem egy—egy Rarefied kiadvány hallgatásakor, hogy míg a dob és perka szekciót valami mikrobarázdás hanglemez komolyzenei darabjaiból mintázták volna -annak jótékony zörejeivel együtt-, addig a virtuóz basszusok valamelyik korszerűbb szinti és/vagy DAW által nyerik el tökéletes hangképüket.Hogy ne csak úgy a levegőbe beszéljünk, megnevezzük a kiadó labelen megjelenő nagyobb neveket a teljesség igénye nélkül: Zygos, Mob Killa, Soukah, DPRTNDRP, Sibla …A kiadó 10. kiadványa a német Sibla és a belgiumi Zygos neveihez fűződik. A két producer évek óta megbízhatóan szállítja a minőségi dubstep zenéket, műveik egyre jobb és jobb kiadónál kapnak helyet. Stílusukra jellemző a khtonikus, alvilági hangulat , törzsi ritmusok, ropogó vinyl zajok, hangrendszer próbáló szubbasszusok.A kislemez első száma, a „The Path” is ilyen jegyekkel bír, a pulzáló basszus véleményem szerint igen mesterien sikerült. Az ilyen mozgó basszusok képesek mozgásra bírni a hajnalra megfáradt közönséget is. Érzek egy kis Goth-Trad utóhatást is -természetesen pozitív értelemben-. Ha valami kritikus lehet ebben a darabban az a kiszámítható struktúra -8 ütem intró, Drop, 16 ütem bass, 8 ütem kiállás, Drop, 16 ütem bass-.
#dubstep #kritika #EPkritika #140bpm #rarefied #sibla #zygos #rare10
Smoke & Mirrors Ep#ZENEAug
21.
Sleeper - Crucial017
Sleeper Smoke & Mirrors kislemeze számomra kissé monoton, ami a fent említett bass alapú trap és grime inspirálta újvonalas dubstep egyik járulékos sajátja. Az only 808 sub basszus és a pokolbólátszűrődő hangminták különböző hangmagasságon való korlátlan használata jellemzi ezeket aszámokat és még ha egyet-egyet szívesen meg is hallgat az ember, egy 2 órás - kizárólag ilyenzenéket tartalmazó- mix igen unalmas tud lenni. A kislemez kezdő száma, a „Le Goonz” okos szintihangokra, és a trapre jellemző kemény harsona-808 szimbiózisra épít, alapvetően jól beépíthető egy modernebb darabokból építkeződubstep mixbe de semmilyen extrát nem ad.A második szám képletei majdnem teljesen ugyan azok. A puttyogó szintik és vagdosott vokál minták ismétlődése egyértelműen trap-szerű. A változatosabb beateket kedvelőknek unalmas lehet, a trap-et kedvelőknek okozhat gyönyört. Talán a szub szekció felépítése mondható okosabbnak és változatosabbnak az első számnál.Amikor végre meghallgathattam a kislemezt, a címadó daltól vártam volna a megváltást –mondván biztos nem viccből került ki ez a borító hátoldalára nagy fehér betűkkel. A dobhangzás és a képletek kétségtelenül okosak és érdekesek, a szubok kellően vastagok és mellkas-rengetőek devalahogy itt sem jön az az átütő erő ami miatt „most rögtön megveszem a vinylt”.Számomra a legutolsó szám hozott némi pozitív csalódást –akár egy szépítő gól- a fent vázolt érzelmek után. Talán ez a darab áll a legközelebb a szívemhez. Nagy eltérések itt sincsenek a többi 3 trekkhez képest zenei megoldásokban de valahogy mégis olyan atmoszférát teremt, ami úgy gondolom mindig felrázza az esetlegesen bólogatásba fulladt közönséget. Egyértelműen alegerősebb darab a kislemezről.
#kritika #dubstep #crucial #140bpm #sleeper